"Ha nincs célod, soha nem is fogod elérni!"
Pribék István Kettlebell Instruktor
Tel: +36703602653
Email: kettlebellveszprem@gmail.com

Táplálkozás és sport

Kezdjük ott, hogy a tapasztalatok és visszajelzések alapján a legtöbb ember elkezd fogyni a rendszeres kettlebell edzések hatására, lásd Vélemények és a Te történeted menüpontokat (LINK!)!

Ez nem egy csoda, hanem egyszerű fizika.

Reagál a szervezet a fizikai aktivitásra, azaz több kalóriát égetünk el ideális esetben mint amit beviszünk a táplálozással. A folyamat természetesen meggyorsítható, ha a táplálkozásra is odafigyelünk és olyan szokásokat veszünk fel amik hosszútávon is biztosítják az egészséges életmódot.

Manapság rengeteg „csodaszer és csodadiéta” létezik, alapvető jótanács, hogy használd a józan eszedet mielőtt bármit megveszel vagy kipróbálsz!

Legtöbben a zsebedben lapuló pénzre pályáznak a gyors ígéretekkel! Ha valami túl szép, hogy igaz legyen akkor nem is az! Gondolkozz mielőtt bármire pénzt adsz ki, legyen az akár egy fogyasztóbugyi, csodakrém a zsírpárnák eltűnésére, zsírmágnes, zsírbontó vagy 2 hét alatt -5kg-t ígérő csodaturmix.

Ha létezne egy egyedülálló csodaszer akkor nem lenne az elhízás mértéke már járványszerű a világon!

A táplálékkiegészítők, mint a neve is mutatja a helyes táplálkozást egészítik ki. Nem erre kell alapozni ez étrendet vagy a csodát várni ezektől! Mondjuk vannak esetek amikor szükségünk van rájuk, de ezek soha nem helyettesíthetik a tiszta étrendet! (pl.: vitaminok, gyors felszívódású fehérjék…)

Kutatók százai-ezrei dolgoznak a fogyás titkán évtizedek óta, de létezik egy egyszerűbb és gazdaságosabb megoldás: odafigyelsz mit eszel meg és nem hanyagolod el a fizikai aktivitást!

A kettő együtt már az életedet hosszabbítja meg, illetve súlyos betegségeket előzhet meg!

Az autódba se tankolsz ugye pancsolt üzemanyagot? Akkor miért tennéd ezt a szervezeteddel ami elkísér az életed végéig? Te döntöd el hogyan „tankolod” meg, de ne csodálkozz ha egyre gyakoribb lesz a „szervíz periódusod”. Az elhízás okozta betegségek megelőzhetők ha odafigyelünk! Egy új szokás kialakításához 30 nap elég, kezdjük apróságokkal ne egyből próbáljunk minden eddig megszokott élelmiszert kiiktatni az életünkből!

Évek óta követem a külfüldi cikkeket és médiát a táplálkozásról és edzésmódszerekről. Csak azt tudom őszíntén ajánlani amit én is kipróbáltam és tudom, hogy működik. Láttam sok új trendet felemelkedni majd a feledésbe merülni. Halkan jegyezném meg, kettlebell már sok száz éve létezik, a mai súlyzók ősének is tekinthetjük! Az állandó újdonság iránti vágy ami a rohanó életmódunkból fakad, az edzésmódszerek és táplálkozás terén is próbálja kielégíteni a növekvő igényeket. Ezt a média testképzavaros hírfolyama is módszeresen ránkerőszakolja. Az igazság az, hogy ez a fogyasztói kultúra végterméke, az emberek állandó megfelelési kényszerét próbálják csak kielégíteni. Ne a média mondja meg ki vagy és hogyan éld az életed! Fel kell ébredni, kinyitni a szemünket, és élni a saját életünket!



Sokan lesznek majd akik próbálnak visszahúzni, amint látják rajtad az első sikereket:

Ne hagyd magad eltéríteni az elképzelt és megálmodott útról! 

A tipikus magyar kiskapu és állandó kifogáskereső mentalitás sajnos itt nem fog segíteni rajtad!
Igen, tenni kell hogy jobban nézz ki, és jobban érezd magad a bőrödben!

Bármelyik diéta, amelyik azzal kezdődik, hogy egyáltalán ne egyen, az nem diéta, hanem éhezés. A böjtölés viszont egyáltalán nem butaság, hiszen minden nap csináljuk éjszakánként alvás közben, ugye?! Csak tudni kell a módját. Természetesen van különbség aközött, hogy megvonja szervezetétől mindazt, amit kíván és aközött, hogy átprogramozza az agyát, hogy kontrollálni tudja az éhségérzetét, illetve az étkezéseket. Mégis sokan ellenzik, hogy több órán keresztül ne együkn napközben, pedig ezzel egyáltalán nem ártunk a szervezetünnek.

Ha helyesen végezzük a böjtöt, a szervezet zsírt éget, feltöltődik, és egészséges marad!

A böjtölés új értelmezésében olyan tudatos táplálkozási stratégiát jelent, melynél egy hosszabb, adott ideig tartó étkezés nélküli szakaszt egy rövidebb, normális evési periódus követ. A böjt megkönnyíti a kalóriadeficit létrehozását, viszont a fogyás csak akkor lesz sikeres, ha az ember betartja a mennyiségeket… mert azért itt is a nyolc óra alatt könnyen túl lehet lőni a célon.

Én az átmeneti böjt rendszerét követem már 2 éve, rengeteg cikk van a interneten erről(lásd intermittent fasting 16/8, leangains). Röviden összefoglalva: egy 8 órás időintervallumban ehetsz akár többször is(én ebéd és vacsorát szoktam), nincs korlátozva hányszor. A maradék 16 órában pedig csak folyadékot fogyaszthatsz, víz, tea, kávé és semmilyen cukros üdítő vagy bármi más ami inzulin reakciót váltana ki! Ez egy bevált módszer amit sok tanítványom használ sikerrel. Akár egyéni igényekre is lehet szabni a 8 órás idősáv csúsztatásával(reggeli-ebéd, ebéd-vacsora).

Ezt lehet kombinálni a manapság divatos paleo étrenddel is. Alapvetően bizonyított, hogy az alacsony szénhidrát bevitel magas fehérjefogyasztással kombinálva a leghatásosabb diétás étrend.

A magas protein ugye jót tesz a fogyni vágyóknak, mivel a fehérje bár laboratóriumban éppen annyi energiát szolgáltat az elégetésekor, mint a szénhidrát, azonban az élő szervezetben egyéb hatásokkal is bír. A fehérje megemésztése több energiát követel, emiatt akár 10-15%-al is gyorsíthatja az anyagcserét. Egészséges embereknek nem okozhat gondot a megemelt fehérjebevitel, megfelelő mennyiségű folyadék elfogyasztásával.

Lehet valaki nem bírja ezt, de lesznek olyanok akiknek meg ez lesz a tökéletes étkezési rendszer a rohanó életmódjában. Kövessük a Pareto elvet 80/20 itt is, mint az élet szinte minden területén. Nem kell állandóan az óránkat lesni, hogy ehetek-e még, de legyen mégis egy rendszer az életünkben amit követni tudunk hosszútávon 

Az alapelv egyszerű, egyél minél több feldolgozatlan élelmiszert, persze ez nem azt jelenti hogy nyers legyen, hanem ipari folyamatokkal ne változzon az állaga, külseje, íze, színe, stb… (grill húsok, rizs, zöldségek, saláta, stb…)

A napi folyadékbevitel diéta alatt, de amúgy is kiemelt fontosságú. Ökölszabályként alkalmazva 20 testsúlykilogrammonként igyunk meg 1 liter vizet naponta, pédául egy 80 kilós férfinél ez 4 litert jelent. Felejtsük el a cukros üdítőket! Minek fizetnél érte ha tökéletes veszprémi karsztvíz folyik a csapokból? 

Nem vagyok orvos, mindenki konzultáljon az orvosával mielőtt bármilyen életmódváltásba kezd, ugyan úgy mint az első edzés előtt, főleg ha már táplálkozással kapcsolatos fennálló problémja van.
Mindenkinek ki kell tapasztalni, mi az ami Neki beválik, és be tudja illeszteni tartósan a hétköznapjaiba. Nem szabad kényszernek érezni, éheztetni/sanyargatni magunkat!

Táplálkozás legyen öröm és a sport szintén!!
Keress meg edzésen, és szívesen segítek bármilyen kérdésben!