"Ha nincs célod, soha nem is fogod elérni!"
Pribék István Kettlebell Instruktor
Tel: +36703602653
Email: kettlebellveszprem@gmail.com

Hárman az egy éves kettlebelles évfordulójukat ünnepelték

1 éves kettlebelles edzésük évfordulóján kérdeztem meg Imit, Zolit és Andrást, az eddigi tapasztalataikról.

Mi a háttered, hogyan találtál a kettlebell-re?

Németh Imre
Egy multinacionális kereskedelmi cégnél vagyok régióvezető a nyugat-magyarországi területen, hozzám tartozik még Budapest nyugati része is. Munkám jellegénél fogva sokat utazok, havonta kb. 4000-5000 km-t. Ha nem vezetek, akkor a laptop előtt ülök, és ez a két tevékenység meghatározza az életvitelemet is.
A sok ülőmunkát nyáron kerékpározással, télen síeléssel próbáltam ellensúlyozni. Esetenként ehhez hozzájött még egy kis úszás, fallabdázás meg bowling is. Ami hiányzott, egy rendszeres, időjárástól független testmozgás. Ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy valami rendszeres, az életvitelemhez alkalmazkodó testmozgást keressek.

Fiala Zoltán
Programozóként dolgozok egy multinál Veszprémben, a hobbim pedig az olvasás. Egyik sem igényel túl sok mozgást, aminek meg is lett az eredménye, feljött pár kiló, és egy-egy hosszabb nap után megjelent már némi hátfájás is. Megfordult a fejemben, hogy kellene valamit mozogni, de sem a futógépen való végtelen futás, sem a súlyzók emelgetése nem tűnt túl vonzónak. A kettlebellről egy kollégámtól hallottam, éppen akkor kezdte el ő is. Némi guglizás után úgy döntöttem teszek vele egy próbát én is, és megnézem az Emotion Fitness-ben milyen is egy kettlebell edzés.

Kicska András
Hallottam már a kettlebellről, mint viszonylag új és hatékony edzésmódszerről. Azt, hogy Veszprémben is van edzés, véletlenül tudtam meg. Saját vállalkozásomban dolgozom, ez sok ülőmunkával jár. Kerestem már a lehetőségét, hogy szervezett formában mozogjak. A véletlen információ pont kapóra jött, hogy a Kettlebell Veszprém új kezdőcsoportot indít.

Mi fogott meg az edzéseimben?

Németh Imre
Az első edzésen már láttam, hogy ez jobb lesz mint egy sima edzőtermi mozgás, mivel a csoporton belül ez nem lesz olyan unalmas, mintha egyedül edzenék, másrészt ez a struktúrált mozgásforma teljesen ellensúlyozta a sok üléssel járó munka negatív hatásait: a hát- és a derék merevedését, valamint az ezzel járó „alváz” zsibbadást.   

Fiala Zoltán
Egy csütörtöki edzésen voltam először, ahol kellemesen elfáradtam - aztán másnap jött az izomláz, amit egész hétvégén éreztem. Innét tudtam, hogy jó lesz ez nekem. Ami különösen tetszett, hogy minden óra más és más, hol kardiósabb, hol erősítő jellegű, valamint az egész test át lett mozgatva, nem csak egy-egy izomcsoport, mint egy konditermi edzésnél.

Kicska András
Először a szokatlan mozgásformák tetszettek meg. Olyan izmokat is megmozgattunk az első tréningeken, amikről nem is volt tudomásom. Az ismétlődő izomláz azonban jelezte, hogy bizony léteznek. A kezdeti nehézségek után már jobban tudtam figyelni a gyakorlatok helyes végrehajtására. A változatos edzések nem váltak unalmassá, mindig új gyakorlat-kombinációkon keresztül haladunk tovább az egyre javuló kondíció irányába.

Miért jársz még mindig, 1 év után is?
A cikk apropója, a Ti egy éves évfordulótok.

Németh Imre
Az egy év gyorsan elmúlt, a kettlebell észrevétlenül, teljesen beépült az életembe. Azt hiszem, a csoportomban én vagyok a rangidős, ettől függetlenül jól érzem magam az edzéseken, mivel egymást ösztönözzük, lelkesítjük.
Az egyéves évfordulót onnan vettem észre, hogy az első szórólapot mágnessel felnyomtam a hűtőszekrényre, hogy erőt, kitartást adjon, és egyszerűen rácsodálkoztam, hogy elmúlt egy év. (A szórólap marad, hogy ne felejtsem el a második évfordulót) 

Fiala Zoltán
Több dolgot is felsorolhatok ide. A kettlebellről szóló cikkek nem ígértek zsákbamacskát, tényleg valós eredményeket tapasztaltam nem sokkal a kezdés után. Ráadásul a heti két órának hála biztosan mozgok, otthon nem biztos, hogy lenne ehhez motiváció. Társaságban viszont egész más. Mára kialakult egy kisebb „keménymag”, akikkel jó megvitatni az órák előtt, kinek hol van izomláza az előző edzés után. Tudjuk egymást húzni, bíztatni és motiválni a nehezebb gyakorlatok során.

Kicska András
Beépült a heti két edzés a napirendembe, minden egyes hétnek gerincet ad, amire lehet támaszkodni. Ezt szó szerint is érthetjük, mivel a sok ülés miatti hátfájásom javult, szerencsére az erőnlétem és az állóképességem sem hasonlítható már az egy évvel ezelőttihez. Közben kialakult egy jó társaság is, így az edzések jó hangulatban telnek, ami szerintem nagyon fontos a kemény tréningeken és a holtpontok leküzdésében.

Milyen eredményeid vannak, mi az, amire büszke vagy?

Németh Imre
Nem azért kezdtem el edzeni, hogy „kigyúrt” legyek, egyszerűen jobban akartam magam érezni a testemben. Az edzést először 12 és 14kg-os kettlebell-el kezdtem, most az alap a 16kg-os, de vannak olyan gyakorlatok, amelynél a 20kg-os kettlebell használata sem okoz problémát. A derekamra mindig fokozottam vigyáztam, mert viszonylag könnyen begörcsölt, lumbágós tünetekkel, de érdekes módon ezek a tünetek az edzés elkezdése óta megszűntek 

Fiala Zoltán
Súlyra nem sokat változtam, de a mérleg ezúttal is csal, a szíjamat már bizony beljebb kell húznom. Erősödtem, főleg nehezebb dolgok emelése közben veszem ezt észre. A legelején elég kis súlyokkal kezdtem, de mára eljutottam oda, hogy a normál férfisúlynak számító 16 kg-ost "kóstolgatom" állandó használatra, de próbaképpen a nehezebb kettlebellekkel is végeztem már egy-két gyakorlatot. Az eredménynek között említeném még azt is, hogy az utóbbi időben olyan komplex gyakorlatsorokat sikerül végigcsinálni - persze pokolian elfáradva -, amiknél egy éve valószínűleg egy kör után kidőltem volna. :D

Kicska András
Izmosabb, edzettebb lettem egy év alatt és az állóképességem is sokat javult a korábbihoz képest. A gyakorlatokat a kezdeti 10-12 kilogrammos súlyokhoz képest már 16-20 kilogrammosakkal végzem. Egy-egy feljebb lépés növeli az önbizalmat, jó érzés érezni, hogy megy a gyakorlat nagyobb súllyal is.

5) Mások milyen változásokat vettek észre rajtad?

Németh Imre
Ez a legjobb kérdés! A testsúlyom 2kg-val megnőtt, de a derékszíjamon egy lyukat beljebb kellet húzni, a zakóm mérete 48-ról 50-re változott vállban. Kár, hogy nem mértem meg a bicepszemet, mert egy ismerősöm, akivel kb fél éve találkoztam, azt mondta, látványosan izmosabb lettem. 
Az elmúlt nyáron két rekordomat sikerült megdöntenem, először sikerült 101km –t, majd másodszor 143km-t biciklizni egy napon - ennyit az állóképességről (a kettlebell erre is jó)

Fiala Zoltán
Mind a kollégák, mind a barátok megjegyezték a fogyást, illetve azt, milyen rendszeresen járok edzésekre. Korábbi életvitelemhez képest ez nagy változás.

Kicska András
A testsúlyom nem sokat változott az elmúlt egy év során, de ezt nem is vártam. Pozitív visszajelzést az alakom változása miatt kaptam inkább, izmosabb, tónusosabb lett a testem.

6) Miben változtatta meg a sport - azon belül is persze a kettlebell - az életed, szemléletmódodat?

Németh Imre
Amióta elkezdetem kettlebell-re járni, kiderült, hogy két nyaki csigolyám meszesedik (nem a kettlebell, hanem a rossz testtartásom miatt), ezért speciális gyakorlatokat is kell végeznem, hogy e tünet  negatív hatásait ellensúlyozzam. Emellett a szakemberek javasolták a kettlebell folytatását. A filozófiám az, hogy teljes élet nem képzelhető el mozgás –ezen belül célzott mozgás- nélkül. Ezt mindenkinek saját magának kell kialakítani, mégpedig oly módon, amiben hisz és magáénak vall.

Fiala Zoltán
Az általános és a középsuli nagy részében sajna olyan tesitanárokat sikerült kifognom, akiknek főként a kosárlabda és a különböző felmérők voltak a mániájuk. Mivel nem voltam túl nagy sportember, a rossz jegyek garantáltak voltak, amik aztán persze még jobban elvették a kedvem az egésztől. Örültem, mikor végre a hátam mögött hagyhattam.
A kettlebell viszont megmutatta, hogy lehet ezt jól, élvezettel, és legfőképpen eredményesen is csinálni. Rendszert is hozott az életembe, a heti két edzést eddig csak nagyon ritkán - szabadság vagy betegség miatt - hagytam ki. Kettlebelles napokon van, hogy már délelőtt eszembe jut, milyen jó lesz az edzésen kiengedni a fáradt gőzt. Valamelyest igyekszek jobban odafigyelni a táplálkozásra is, bár hétvégente a szülői házban nehéz ellenállni a sok finom falatnak. :)

Kicska András
Az edzések fontosak, a napi- és heti tevékenységeimet úgy alakítom, hogy ne kelljen kihagynom egyet sem. Igyekszem tudatosan étkezni, hogy az edzéseken kifejtett munka minél hasznosabb legyen a szervezetemnek.

7) Milyen elérendő célok vannak még előtted? Mi az, amit szeretnél megvalósítani?

Németh Imre
Elsődleges célom, hogy folytassam az elkezdett speciális terápiát, hogy tünetmentes legyek a meszesedésből adódóan, másodsorban 2kg-val szeretném emelni az alapsúlyokat az edzésen.
Régóta dédelgetett vágyam egy többnapos evezés a Dráván, vagy a Dunán. (búvárkodás, motorcsónak jogsi, stb.)

Fiala Zoltán
Még van hova fejlődnöm és van ledobandó kilóm is. Erősödni szeretnék, hogy a nagy mumusom, a fekvőtámasz se okozzon már gondot. Állandó jelleggel a 16 kg-os bellt akarom a gyakorlatokhoz használni, de jó lenne feljebb lépni is az év második felében. Az év végén pedig meg szeretném próbálni a Warrior vizsga 1. szintjét.

Kicska András
Az eltelt egy év remélem csak a kezdet, és még sokáig tudom gyakorolni ezt a mozgásformát. Szeretném a következő években a Kettlebell Warrior egyes kihívási szintjeit is teljesíteni.

Gratulálok az eddig elért eredményeitekhez, és további sok sikert és kitartást kívánok a következő évek kettlebell edzéseihez! – István
Ha kedvet kaptál és csatlakoznál egy kezdőcsoportba, keress meg!

Pribék István SFG1 Kettlebell Instruktor
kettlebellveszprem@gmail.com
https://www.facebook.com/kettlebellemotio