"Ha nincs célod, soha nem is fogod elérni!"
Pribék István Kettlebell Instruktor
Tel: +36703602653
Email: kettlebellveszprem@gmail.com

FMS szeminárium Brett Jones-al

Ki az a Brett Jones?

Master SFG instruktor, aki a kettlebell-el 2003 óta foglalkozik, az FMS-el pedig 2006 óta.


Sokan kérdezték mi ez a 3 betű, ami Funkcionális Mozgás Szűrés néven ismert, és hogy van-e valami köze a kettlebell-hez? :)

Gray Cook amerikai terapeuta és edző az FMS atyja, aki megállapította, hogy mik a legalapvetőbb, mindennek az "építőkockáját" adó mozgásminták, és ebből származtatva 7 szűrő és még néhány rizikó felmérő gyakorlatot iktatott a rendszerébe.
Brett Jones aki a szemináriumot tartotta, Gray Cook közvetlen munkatársa.

Közös kép a képzés után:

Az FMS tehát a kulcs mozgásmintákat térképezi fel, és ehhez ad megoldásokat.

A mozgásminták torzulásai akadályozhatják az izmok és az ízületek normális működését, mivel az érintett izmok nem képesek optimális működésre, a test más izmai fognak kompenzálni.
A kompenzáció azért veszélyes, mert a mindennapok során és sportolás közben is sokszor rejtve marad a probléma, viszont a test számára ez jelentős többlet energia befektetést jelent.

Ráadásul gyakori, hogy az észrevétlenül duplán dolgozó izmok és az érintett ízületek túlterhelődnek, ami sérüléshez vagy korai elhasználódáshoz vezet(pl. élsportolók korai visszavonulása).

Még az MLSZ is bevezette az FMS-t az utánpótlás képzésben, mivel a jövőbeli sérüléseket nagyon eredményesen tudja a teszt előre jelezni.
Manapság már minden élsportoló használja, mint az "egyszerű" SMR hengert.

A hibás mozgásmintára erőt, állóképességet építeni egyrészt szokássá teszi magát a hibát, mert megerősíti azt.
Másrészt messze nem optimális módon terheli a láncot, ahol számos kompenzáció lép fel és a végén nem kizárt, hogy sérülés lesz a végeredménye.

7 FMS szűrőből 5 a test két oldalát külön vizsgálja, tehát képes a szimmetriát megmutatni. Ahogy Jon Torine, az Indianapolis Colts amerikai focicsapat erőnléti edzője írja: "Figyelj nagyon az aszimmetriákra, ezek a legnagyobb vírusok."

  1. Guggolás
  2. Akadály átlépés
  3. Kitörés egy vonalban
  4. Váll mobilitás
  5. Rotációs stabilitás
  6. Aktív lábemelés
  7. Törzsstabilitás fekvőtámasz

Ha minden gyakorlatra adható maximális pontot vesszük, akkor 21 a lehetséges legmagasabb eredmény.

Az FMS kutatásokból szemezve: egy profi NFL amerikai focicsapat egy szezonját követve azt találták, hogy 14 pontot elérő vagy alatta teljesítők esetében a meccsekből kiesést okozó sérülések esélye 15%-kal szemben több, mint 50%.

Egy átlagos ember esetén fontos, hogy minimális minden gyakorlat a jó kategóriában legyen. 14 pont, nincs látványos asszimetria, nincs fájdalom. Hajrá – terhelhető!
A szimmetria bizonyos határok között persze fontos, de tökéletes szimmetra nem létezik.

Ha érdekel az FMS felmérés keress meg, és megnézzük milyen az aktuális eredményed a teszten!!