"Ha nincs célod, soha nem is fogod elérni!"
Pribék István Kettlebell Instruktor
Tel: +36703602653
Email: kettlebellveszprem@gmail.com

PWRON edzéstervezés szeminárium

A programot Lakatos Péter állította össze, aki Strongfirst Master instruktor, a Ground Force Method megalkotója(GFM), valamint Krav Maga expert, és BJJ sportban is lila öves.
2006-ban Ő volt az, aki a Kettlebell-t Magyarországra behozta és elkezdte népszerűsíteni.

Miért érdekelt engem ez a program, és mit profitáltam belőle?

A tanfolyam általános célja a csoportos edzéstervezés, lényegében az hogyan építsük fel az edzéseket, milyen eszközöket alkalmazzunk, valamint milyen személyre szabott edzést tervezzünk a különböző nemek, életkor, és mozgáslimitációk vagy felkészültségi szintek alapján a vegyes csoportokban.

Lássuk, miről is volt szó:

Az elmaradhatatlan közös fotó:

Engem leginkább 2 dolog fogott meg az előadáson:

  • szívfrekvencia, valamint a pulzus sportra gyakorolt hatásai
  • légzés, azon belül is a Buteyko módszer

Ma már olyan technológiák állnak rendelkezésre, amik megmutatják a sportoló aktuális egészségi állapotát egy egyszerű méréssel, így az edző mindig tud módosítani az edzésterven, hogy elkerüljék a túledzést, de kapja meg mindig a megfelelő és szükséges edzésterhelést a sportoló.

5-10 éven belül szerintem itthon is ez lesz az edzőtermek jövője!

Muszáj lesz számításba venni az emberi, humán tényezőt, azaz mindenki eltérő háttérrel "esik be" a terembe az edzésekre.

Máshogy alszik, más a napi stressz szintje, a testének hidratáltsága, az izmok tápanyaggal ellátottsága, terhelhetősége, stb...

A másik számomra nagyon érdekes téma, a Buteyko légzés volt.

Prof. dr. Konstantin Buteyko ukrán orvosprofesszor az ötvenes években fejlesztette ki teóriáját, miszerint a kevesebb légzés több oxigénhez juttatja a szervezetet. Érdekes igaz? Mint ha ellentmondás lenne benne, pedig nem az!

A Buteyko módszer nagyon egyszerű.

A gyakorlatok célja, hogy kevesebb oxigént lélegezzünk be és kevesebb szén-dioxidot lélegezzünk ki. Mi lehet a jelenség magyarázata?
Miért lennénk egészségesebbek azáltal, hogy kevesebbet lélegzünk?

Sok civilizációs betegség fokozott levegőcserével jár együtt és akkor javul, ha kevesebbet lélegzünk. Különösen azok az emberek profitálnak a kevesebb légzésből, akiknek az orrával vagy a tüdejével van problémája.

Mit mond a tudomány?

Buteyko módszere és elmélete a korabeli Szovjetunió orvosszakmai köreiben először nagy ellenállásba ütközött. A nyolcvanas években azonban a szovjet egészségügyi minisztérium hivatalos asztmaterápiás módszernek ismerte el.

Ráadásul már sok klinikai vizsgálat támasztja alá a rendszer helyességét!

A csecsemő még tudja, te már nem!

Megtörtént már veled, hogy valami vagy valaki annyira felidegesített, hogy kifogytál a levegőből, és csak kapkodsz utána? Az ilyen reakciókért is a helytelen légzéstechnika vonható felelősségre.

Néha ösztönösen megérezzük, hogy egy nagy levegővétel lenyugtatna bennünket, de mert a helyes légzés nem épült be az automatikus szokásaink közé, sajnos elmarad a mély levegővétel.

Minden csecsemő helyes hasi légzéssel lélegzik.

Ha megfigyelsz egy alvó gyereket, látod, hogy a hasuk mozog inkább, nem a mellkasuk. Ahogy növünk, és egyre több konfliktussal találjuk szembe magunkat, a szervezet stresszre adott egyik válaszreakciója az apró rövid lélegzetvétel(ne felejtsük ki az ülő életmódot sem, ami szintén a mellkasi légzésnek kedvez...).

Az életünkben állandósuló nyomás, feszültség, egyre több elvárás, és megfeleléskényszer hatására szokásunkká válik az apró, rövid lélegzetvétel. Ezzel a tüdő teljes kapacitásának csak kb 1/3-át veszzük igénybe.

Ez a sok rövid levegővétel csökkenti az oxigén-szén-dioxid gázcsere hatékonyságát, és egyensúlyát. A CO2 hiánya pánikrohamokhoz, álmatlansághoz, szédülékenységhez és indokolatlan fáradékonysághoz vezet. A kapkodó, rövid légzés felgyorsítja a szívverést, és tovább fokozza bennünk a feszültséget.

Ha túl sokat lélegzünk, akkor a szén-dioxid tartalom alacsony marad és a szervezetünk ezt veszi alapul idővel. Így egyfajta túllégzés alakul ki. A test nem kap elég oxigént, ergo leromlik az anyagcseréje.

A helyes légzéstechnikával nem csak az asztma és légzőszervi panaszok szűntethetők meg, hanem a sport területén is nagy előnyőkre tehetünk szert!

Növelhetjük a teljesítményünket, kevesebb de pihentetőbb alvás is leheteséges, a horkolás megszűnése, vagy akár csukott szájjal végigaludni az éjszakát, javuló regeneráció, alacsonyabb nyugalmi pulzus, vérnyomás csökkenés, stb, mind elérhető a módszer alkalmazásával.