"Ha nincs célod, soha nem is fogod elérni!"
Pribék István Kettlebell Instruktor
Tel: +36703602653
Email: kettlebellveszprem@gmail.com

Tudásötvözés Szeminárium – előadó Stefanovics József SFG és a Magyar küzdő válogatott Szövetségi kapitánya

A tudásötvözés programsorozat célja egyszerű, hidat képezni az alapelvek és a sportági mozgások között, erőnléti és sportági edzők között, segítve az oktatókat és a tanulóikat.

Kiemelt célja: a harcművész és küzdősport világ szakmai képzése. A hazai Strongfirst és ehhez a közösséghez tartozó edzők oktatása. A Strongfirst rendszer és a küzdősport világ kapcsolatának szélesítése valamint a sport szakmai minőségi javítása.
A szemináriumsorozatból egy könyv is meg fog jelenni hamarosan, mivel a magyar edzői szakirodalom régi és nem követte a sportági fejlődést.

Eszközök: Élettani alapelvek, Gimnasztikai alapelvek. Strongfirst, Karate, FMS, Alapozó mozgásterápia módszerek ismertetése, elméleti és gyakorlati képzésen.
Mindenki nyitott legyen, cél az egymástól tanulás, majd a megszerzett tudás integrálása a saját sportágba.

Délelőtt egy elméleti előadással kezdtünk a Victory edzőteremben, dojoban.

Csecsemő és gyermekkori nagymozgások valamint a sportmozgások kapcsolatát elemeztük.
Az alábbi kérdésekre kaptunk választ:

- Az emberi egyedfejlődés sor – fejemelés, kúszás, mászás, járás

- Milyen agyi idegpályák alakulnak ki az egyedfejlődés során?

- Mi történik, ha nem megfelelően alakulnak ki az idegpályák?

- Milyen sportmozgások kapcsolódnak hozzájuk?

- Miként dolgozzon ezekkel egy sportoló vagy edző?

Beszéltünk a genetikai öröklődés szerepéről. Például 90%-ban öröklött a testmagasság, a VO2 max(maximálisan felvehető és szállitható oxigén mennyisége). 60%-ban öröklött a testzsir aránya. Szó volt arról, hogy az egyes sportképességeknél mennyire nagy jelentőségű az öröklődés. Egy edzőnek érdemes ezzel tisztában lennie.

Érdekesség, hogy agyunk prefrontális kérge még 40 éves kor fejlett is fejlődik, igy a mozgás szerepe különösen fontos minden életkorban! Az emberi agy egyik legnagyobb kérgi területeinek egyike a közvetlenül a homlok mögött elhelyezkedő prefrontális terület. Szerepe van a különböző eredetű információk egységbe rendezésében, a tervezésben, a döntéshozásban, továbbá új ötletek és gondolatok kitalálásában.

Az agyi plaszticitás egész életünkben fontos, szinapszisokat folyamatosan alakitunk ki az agyunkban mozgásokkal. Egészséges életmód mellett az idegrendszeri plaszticitás emberben "életfogytiglani". Ennek aztán az lehet a következménye, hogy ötvenedik életéve után valaki áttér egy másik, ugyancsak sikeres pályára.

Az elmúlt két évtized munkáiból ismertté vált, hogy az idegsejtek nyúlványai érett idegrendszerben is képesek alakváltozásra, új szinaptikus kapcsolatok kialakítására. Az axonok, az ingerátadó nyúlványok is képesek erre, nevezetesen arra, hogy ha például egy axonvégződés elpusztul egy idegsejten, akkor a szomszédos ép axon képes arra, hogy oldalnyúlványt növesszen, és elfoglalja azt a helyet, amit szabadon hagyott az elpusztult végződés, ami azután az eredeti funkció visszaállítását eredményezi.

Levonhatjuk a konklúziót: létezik az emberre jellemző egyedfejlődési sor- fejemelések, fejforditások, hason homoritás, úszásmozdulat, kúszás, mászás, felülés, járás és annak változatai, gurulás, ugrás, szökdelések, és a dominencia megválasztásának és begyakorlásának ügyességi játékai-, melyen minden gyermek végigmegy.

Ezáltal érik be az idegrendszer, ez adja az alapját a beszéd, olvasás, irás készségének.

Józsefnek sok éves tapasztalata van gyermekek karate oktatásában valamint mozgásterapeutaként is dolgozik kilenc éve.
Hiperaktív, diszlexiás és diszgráfiás gyerekeken úgy tud segíteni a karate, hogy a mozgás révén kifejlődnek azok az idegközpontok, amelyek csecsemőkorban nem tudtak kialakulni, valamelyik fejlődési szakasz kimaradása miatt.

http://www.alapozoterapiak.com/

Délután a gyakorlati rész következett.

Először egy az alapozó terápiában is használt vizsgálati soron mentünk végig.
Ennek lényege, hogy különféle mozgások megfigyelésével a gyermek és az idegrendszer fejlettségének szintjére lehet következtetni.
Ha elmaradás van a korosztályhoz képeset lehetséges, hogy a fejlődés egyes állomásai kimaradtak, vagy nem megfelelően zajlottak. 

Későbbiekben rengeteg játékos gyakorlatot és mozdulatot tanultunk, amit majd edzéseimbe be tudok épiteni.

Ezeket a játékos feladatokat tudjuk képességfejlesztésre vagy kondicionálásra is használni. Rólunk is folyt az izzadság, és ez nem csak a teremben lévő meleg következménye volt 
Az idegrendszerünk új mozdulatok tanulása során rengeteg energiát használ fel.

A gyakorlati részt egy rövid kérdezz-felelek blokkal zártuk kora este, átvettük az okleveleket és egy közös csoportképre összeálltunk még.

A nyári táborban és az edzéseken is hasznositani fogom az elhangzottakat, mindenki nagy örömére 

 

üdv,
István