"Ha nincs célod, soha nem is fogod elérni!"
Pribék István Kettlebell Instruktor
Tel: +36703602653
Email: kettlebellveszprem@gmail.com

Gerincbarát edző - harmadik alkalom

Maga a testtartás, a bemelegités alatti mozgástartomány, a mozgás ritmusa és a koordináció sokat elárul az edzői szemnek.
Testtudat, például egy farizom megfeszítés is sokaknak nehezséget okoz.

Mik azok az elemi mozgásminták?  

Megszületéskor minden baba magában hordozza a speciális emberi mozgások mintázatait, amelyeket a megfelelő sorrendben gyakorolnia kell majd az első egy-másfél évben.

A tanulási folyamat az első három hónapban a fej megemelésével kezdődik, ami ezután összekapcsolódik a karra való támaszkodással és a törzs homorításával. Utána következik a hasról hátra, illetve a hátról hasra fordulás, ekkor már a karok is szabadabban mozognak, így megkezdődhet a tárgyak után nyúlás és a megfogás.

A biztos fejtartás lehetővé teszi a szemizmok erősödését, és ezzel együtt a látás rohamos fejlődését.

Ezt követi az első igazi helyváltoztató mozgás, a hason kúszás. A második félévben a négykézláb mászással, az üléssel és a feltápászkodással folytatódik, majd a lábra állással, valamint a járással fejeződik be a sor.

A későbbiekben fontos állomás a dominancia megválasztása, vagyis eldől, hogy a gyerkőc a bal vagy a jobb kezét, illetve lábát, szemét és fülét használja szívesebben.

Katona Ferenc professzor az agy fejlődésének kutatása során felfedezte, hogy a jellegzetes humán mozgásmintázatok valamennyi formája a születéstől kezdve elemi formában jelen van, és bizonyos helyzetekben mindegyik aktiválható.
Ezeket a mozgásokat elemi mozgásmintáknak nevezte el, amelyek a több millió éves emberi evolúció genetikai információi, és az a feladatuk, hogy irányt mutassanak az emberi mozgásformák elsajátításához. A lejtőn kúszás, a mászás, a felültetés vagy a levegőben támasz nélküli ülés, valamint az elemi járás nem egyszerű reflexek, hanem magas fokon szervezett végrehajtási tervvázlatok.

Bárczi Gusztáv a tapasztalatait összegezve az 1950-es évek végén megfogalmazta általános gyógypedagógiai elméletét és rendszerét, lefektette a gyógypedagógia elméleti alapjait. Munkásságáért 1953-ban Kossuth-díjjal tüntették ki.

Miben más a „fitness ipar”?

Az alap mozgásminták.Ezekkel szinte minden edzésen foglalkozni kell!

  1. Nyomások (horizontálisan és vertikálisan)
    military press, floor press, push press, fekvőtámasz, fekvenyomás...
  2. Húzások (horizontális és vertikális)
    evezés, TRX invertált evezés, húzódzkodás, kötélmászás,...
  3. Csípőzsanér (hip hinge angolul)
    swing, deadlift, snatch
  4. Guggolások
    goblet, mellső guggolás, 1 lábas, kitörések, stb..
  5. Cipelések (loaded carry)
    farmer séta, rack séta, fejfölött tartásban séták
  6. Törzs rotáció és antirotációja
    1 lábas deadlift, 1 kezes swing

Most, hogy már ilyen rendszerben gondolkodunk, az edzések felépítését is könnyebb megérteni.

Makko-ho

Megismerkedtünk a Makko-ho nyújtó, feszítő gyakorlatokkal.
Ezek feloldják a blokkokat, illetve elősegítik az energiaáramlást a 12 fő meridiánban. Általában ezeket a Shiatsu-n belül oktatják, mint egészségjavító, és az energiaáramlás állapotának ellenőrzési módszerét.
Az elvégzésük roppant egyszerű, így nem vesz többet igénybe 10 percnél.

Célszerű mindennap elvégezni, mondjuk ébredés után. Bármikor végrehajtható, ha úgy érezzük, szükségünk van egy kis felpezsdülésre.
A mozgássor 6 gyakorlatból áll, mindegyik egy - egy meridiánpárra hat.
Ezen vezetéken végzett nyújtás elősegíti, serkenti annak energiaáramlását.
A 6 gyakorlat mindegyik pálya energiáját stimulálja, amivel egész szervezetünk teljes energiaárama fokozódik, javul.

A Makko Hoval kapcsolatban az első gondolatom az volt, hogy ez olyan, mint a jóga.
Nagyon sok hasonlóság van közöttük, talán még az alapjuk is sok részletben megegyezik.
A Makko Ho azonban inkább az egészségmegőrzés irányából nézi a dolgokat, célja az egészséges test kialakítása.
 

Beszélgettünk még a Trigger pont terápiáról és egyéb hasznos dolgokról.
Várom a decemberi utolsó alkalmat, amikor összeáll majd a képzés fejben.

üdv,
István

 

források:

  • http://gyermekmozgasfejlesztes.premium.shp.hu/content/mik-azok-az-elemi-mozg%C3%A1smint%C3%A1k
  • http://www.strongfirst.com/seven-basic-human-movements/
  • http://azutvandorai.blogspot.com/2013/07/a-zen-nyujtas-alapjai-makko-ho.html#!/2013/07/a-zen-nyujtas-alapjai-makko-ho.html