A hosszúra nyúlt tél után lassan, de biztosan végre kimerészkedhetünk a szabad levegőre. Napfényben, a friss levegőn a sportolás is jobban megy, ami nem csak a testünknek, de a lelkünknek is nagyon jót tesz.

Fontos, hogy a mozgás része legyen az ember mindennapjainak, hiszen számtalan jótékony hatása van: hozzájárul egészségünk megőrzéséhez, a túlsúly elleni küzdelem eszköze, fokozza a test ellenálló képességét, segít a stressz oldásában és levezetésében.

Ha az időjárás lehetővé teszi, érdemes kint, a természetben mozogni, ami nagyobb szellemi felfrissülést, és élvezetet eredményez.

A friss levegő kikapcsol, megnyugtatja az elmét és erősíti immunrendszerünket, ráadásul a szabadban több érzékszervünket is kellemes élmények érik: madárcsicsergés, a virágok illata és szépsége, a lágy szellő érintése és a nap simogató melege.

A szabadtéri sportolás egyik legnagyobb előnye a folyton változó környezet, amely több pozitív következménnyel is jár edzéstervünkre nézve.
Akár a parkban futunk, akár a közeli tavacska felé biciklizünk, akár a belvárosban görkorcsolyázunk, nem csak az változik, amit és akiket látunk, de maga a terep is, amin vagyunk. Lejtőn gurulunk és emelkedőn erőlködünk, buckákon és járdaszegélyeken ugrálunk, fákat kerülgetünk, füvön vagy betonon suhanunk.
A körülöttünk lévő környezet változatos kihívásokat biztosít testmozgásunk ideje alatt, izmaink és ízületeink pedig akarva-akaratlanul a legjobb formájukat hozzák. Hiába egyre okosabbak a konditermek gépei, az agyunkat és reflexeinket is alaposan igénybe vevő kinti sportolás intenzívebben mozgatja meg izmainkat, mint az egyhangú, levegőtlen terem futópadjai.

Nézzünk néhány sportot, amelyet a természetben űzhetünk!

Tempós gyaloglás, séta
Aerob tevékenységként jótékony hatással van a szívre és a tüdőre, erősíti és formálja a lábat, segít a túlsúlytól megszabadulni úgy, hogy kis terhelést ró az ízületeinkre.

Bármikor el lehet kezdeni, egy jó cipőre van csak szükségünk. Speciális változata a nordic walking, azaz botokkal való gyaloglás, ami a sífutásra hasonlít leginkább. A bot használata dinamikát, ritmust ad a gyaloglásnak, és nem utolsósorban megmozgatja a felsőtestet.

Túrázás

Az egyik legjobb szabadtéri és rekreációs tevékenység a túrázás. A hátizsákos kirándulások, vagy a többnapos expedíciók a legegyszerűbb útvonalaktól a nehéz technikai pályákig, mind remek kikapcsolódást kínálnak szellemileg és testileg is. A túrázás során erősödnek a lábizmaid, javul az állóképességed. Óránként 600-700 kalóriát égethetsz el. A Veszprém megyei kék túra gyönyörű helyszínekkel vár, ráadásul itt található a Balaton-felvidéki Kék túra 100 km-es szakasza! Bakony is sok opciót felkínál.

A geocaching egy GPS-alapú játék, aminek a célja, hogy a világ különböző pontjain elrejtett ládákat egy GPS-t használó készülék segítségével megtaláljuk. Nagyon jól rá tudja venni az embert, hogy mozduljon ki többet a négy fal közül, és adjon egy célt a kirándulásnak.

Ugrálókötél

Az ugrókötelezés nemcsak játék, de hasznos kalóriaégető módszer, ami fejleszti az állóképességet is. Az ütemre ugrálás és a kéz-láb koordináció eltereli a figyelmet arról, milyen keményen dolgoznak az izmok. Az egész testedet átmozgatja, megerősíti: a lábizmoktól kezdve a far- és törzsizmokon át a váll- és a kar izmait.
Jó hatással van az egyensúlyérzékre, a koordinációra, a csontsűrűségre, javítja a reflexeket.
Mi is gyakran használjuk a szabadtéri edzésekhez!

Kerékpározás
Aerob sport, fejleszti a láb összes izmát. A legtöbb ember már gyerekkorában megtanul biciklizni. Más mozgások esetén testsúlyunkat ízületeink tartják, ennél a kerékpár leveszi rólunk ezt a terhet.
Jól beilleszthető mindennapjainkba, mehetünk kerékpárral a boltba, az iskolába, a munkahelyünkre, vásárolni. Maradandó élményt nyújt egy e-bike túra a terepen. Bringára fel!
Nekem minden évben cél a Balatont körbetekerni.

Úszás
Azon sportok egyike, melyek segítségével a leggyorsabban fejleszthető a szervezet erőnléti állapota. Minden izmot megmozgat, erősít, növeli az ízületek rugalmasságát, megnyugtatja az idegrendszert, valamint kedvező hatást gyakorol légzési rendszerünkre.

Az úszás az egyetlen olyan sportág, amely légzésszabályozásra kényszerít bennünket, és ezt nagyon fontos lenne beépíteni mindennapjainkba. Az úszás alkalmával megnövekszik a tüdő kapacitása, minek hatására sokkal mélyebbeket és nagyobbakat tudunk lélegezni.

Streetworkout
A legtöbb parkban megjelentek az erősítésre alkalmas felnőttjátszóterek. Egy nagyon előnyös, látványos, és teljesen ingyen elérhető edzésmódszer mindenki számára. Az edzés során általában csak a saját testsúlyt használva történnek az edzések. A sport olyan gyakorlatokat vesz alapul, mint a fekvőtámasz, húzódzkodás, tolódzkodás.

Nagy a valószínűsége, hogy több kalóriát fogunk elégetni a szabadban teljesített mozgással. Ennek oka, hogy testünket teljesen más, és általában többféle stresszhatás éri a szabad ég alatt, mint a légkondicionált falak között.
A napsütés, a szél, a hideg, a meleg és a különféle terepekre adott fizikai válaszok miatt bizony a természet lágy ölén gyorsabban fogjuk kalóriákat égetni, mint az edzőterem kontrollált közegében.

Ha az elindulásban segítségre lenne szükséged, vagy egy csoporthoz csatlakoznál, egész évben beltéri és szabadtéri edzésekkel várunk!